Garaget

Importera bil från Tyskland

Importera bil från Tyskland

Att importera en begagnad bil kan vara väldigt lönsamt och det är många som gör det. Under 2011 var det dryga 30 000 bilar som importerades. Av dessa var ca 40% från Tyskland, 20% från USA och 5% från Italien. Men för de flesta är det en svår och oöverskådlig process att importera bil som man upplever som krånglig.

Det kan å andra sidan med råge betala sig att importera en utländsk bil. Förutom att det finns ett mycket större antal bilar att välja mellan, innebär det ofta en besparing att importera en begagnad bil. Särskilt när euro/dollarkursen är låg.

Vilket land ska jag importera från?

Ja, vilket land ska man egentligen importera bilen ifrån? Det vanligaste om man bor i Sverige är att importera från Tyskland, USA eller Italien. Dessa länder har både för och nackdelar när det gäller import.

AutoUncle har sammanställt en tabell över ett axplock av bilar som är väldigt vanliga i några Europeiska länder; Tyskland, Italien, Sverige och Danmark för att skapa en överblick vad marknadspriset är för dessa i respektive land.

Med hjälp av avancerade statistiska metoder har bilen och dess faktiska egenskaper och utrustning analyserats och jämförts på respektive marknads villkor. Skulle man enbart ta snittpriset för en viss variant kan fel uppstå t.ex ifall lyxigare versioner av bilen är mer vanlig på en viss marknad än en annan.Notera att skatter är inkluderade i analysen så man kan inte jämföra det faktiska värdet på bilarna rakt av utan att först ta hänsyn till detta.

2014-02-12 09.45

Variant SE DK DE IT
Volvo V70, Bensin 2.4l, 170hk, 2005, 17085 mil 71.000 kr DKK 126.000
~ 148.700 kr
€ 7.000
~ 61.500 kr
€ 7.000
~ 61.500 kr
Volvo V70, Diesel 2l, 163hk, 2012, 6630 mil 235.000 kr DKK 439.000
~ 518.000 kr
€ 28.000
~ 245.800 kr
€ 25.000
~ 219.500 kr
Alfa Romeo 159, Diesel 1.9l, 150hk, 2007, 10880mil 99.000 kr DKK 142.000
~ 167.600 kr
€ 9.000
~ 79.000 kr
€ 8.000
~ 70.200 kr
Audi A4, Diesel 2l, 143hk, 2010, 8915 mil 209.000 kr DKK 371.000
~ 437.800 kr
€ 26.000
~ 228.300 kr
€ 24.000
~ 210.700 kr
VW Passat, Diesel 2l, 140hk, 2008, 14905 mil 116.600 kr DKK 197.000
~ 232.500 kr
€ 9.000
~ 79.000 kr
€ 10.100
~ 88.700 kr
VW Tiguan, Diesel 2l, 140hk, 2011, 4830 mil 248.000 kr DKK 345.000
~ 407.100 kr
€ 24.000
~ 210.700 kr
€ 24.000
~ 210.700 kr
VW Passat, Diesel 2l, 140hk, 2012, 3885 mil 198.500 kr DKK 362.000
~ 427.200 kr
€ 21.600
~ 189.600 kr
€ 25.000
~ 219.500 kr
Audi A3 Sportback, Diesel 2l, 140hk, 2009, 8920 mil 140.000 kr DKK 228.000
~ 269.000 kr
€ 15.000
~ 131.700 kr
€ 15.000
~ 131.700 kr
Audi A3, Diesel 2l, 140hk, 2007, 11910 mil 109.000 kr DKK 169.700
~ 200.200 kr
€ 10.400
~ 91.300 kr
€ 10.600
~ 93.100 kr
Volvo V50, Bensin 1.8l, 125hk, 2007, 10660 mil 93.500 kr DKK 137.800
~ 162.600 kr
€ 8.700
~ 76.400 kr
€ 8.300
~ 72.900 kr
VW Golf VI, Diesel 1.6l, 105hk, 2011, 5050 mil 151.000 kr DKK 204.000
~ 240.700 kr
€ 13.000
~ 114.100 kr
€ 15.000
~ 131.700 kr
Ford Focus, Bensin 1.6l, 101hk, 2008, 8480 mil 74.700 kr DKK 114.400
~ 135.000 kr
€ 6.900
~ 60.600 kr
€ 6.300
~ 55.300 kr
Suzuki Swift, Bensin 1.3l, 92hk, 2007, 10900 mil 60.000 kr DKK 62.000
~ 73.200 kr
€ 5.000
~ 43.900 kr
€ 5.000
~ 43.900 kr
Hyundai i30, Diesel 1.6l, 90hk, 2010, 5855 mil 104.000 kr DKK 120.000
~ 141.600 kr
€ 9.000
~ 79.000 kr
€ 9.000
~ 79.000 kr
VW Polo, Bensin 1.4l, 86hk, 2011, 2555 mil 127.000 kr DKK 176.000
~ 207.700 kr
€ 13.000
~ 114.100 kr
€ 12.000
~ 105.400 kr
Fiat 500, Bensin 1.2l, 69hk, 2011, 2800 mil 99.000 kr DKK 107.000
~ 126.300 kr
€ 9.000
~ 79.000 kr
€ 9.000
~ 79.000 kr
Kia Picanto, Bensin 1.1l, 75hk, 2007, 10775 mil 51.000 kr DKK 53.000
~ 62.500 kr
€ 4.000
~ 35.100 kr
€ 5.000
~ 43.900 kr

Tyskland

Att importera bil från Tyskland innebär att man får tillgång till ett oerhört stort utbud av begagnade bilar. På tyska AutoUncle finns över 1 miljon bilar till salu för tillfället. Sannolikheten att hitta en bil här är därför ganska stor. Tyskland ligger dessutom nära Sverige om man jämför med USA och Italien. De flesta delar av Tyskland kan du nå ganska snabbt. Detta innebär i de flesta fall att pengar finns att tjäna.

Sök begagnad bil från Tyskland här

AutoUncle samlar också alla begagnade bilar ute på annons i Tyskland och gör det enkelt att få en överblick över den tyska begagnat-marknaden.

3 anledningar till att söka begagnad bil i Tyskland på AutoUncle
  1. AutoUncle har samlat alla begagnade bilar som är till salu i Tyskland på ett ställe och utvärderar ifall bilens pris är rimligt.
  2. Bilarna delas in i olika priskategorier, vilket gör det enkelt att jämföra priserna
  3. AutoUncle gör det möjligt att söka begagnade bilar i olika delar av Tyskland. Vill du inte åka så långt för att hämta din bil har du alltså möjligheten att söka begagnad bil till ett förnuftigt pris på ställen närmre Sverige.

Andra fördelaktiga länder som man kan tänka sig att importera bil ifrån:

Italien

Om man kollar på Italien som land att importera begagnad bil ifrån är det främst lönsamt på lyxbilar och bilar med stora motorer. Det är dyrt att leva med dessa i Italien pga. skatter baserat på motoreffekten. Det leder till billigare begagnatpriser. Dessvärre ligger Italien som bekant lite längre bort än Tyskland och det kostar mer att antingen transportera bilen med transportör eller att själv ta sig ned till Italien för att sedan köra bilen hem.

USA

Ungefär var femte importerade bil till Sverige kommer från USA. Dock kräver importering utifrån EU ett extra moment, nämligen tullen. Däremot kan det ändå vara fördelaktigt när dollarkursen är låg, man kan även tänka sig att kombinera ett bilköp med semester och slå två flugor i en smäll.

Saker att tänka på vid import av bilar

Kan man lita på mätarställningen på en importerad bil?

Det är inte olagligt att manipulera mätarinställningar inom EU området så det kan förekomma att fusk. Dock i ganska liten omfattning. Om man vill vara på säkra sidan så kan du köpa bilen av en bilhandlare istället från en privatperson.

Gör egenkoll

Någonting som alltid är viktigt men lätt att glömma när du köper en begagnad bil är att kolla hur bilens skick är. En bil kan se fin ut på ytan men vid närmare undersökning kan någonting vara skadat. T.ex dold rost och utslagen elektronik. Detta är kanske inte så lätt att se, men genom att t.ex googla bilens chassinummer och kolla bilens historik kan du få reda på om bilen har varit med om olyckliga omständigheter.

Betala moms?

Om du importerar din bil Inom EU behöver du inte betala extra moms eller tull när du för in fordonet i Sverige såvida bilen inte har gått mindre än 600 mil. Då ska moms betalas i Sverige, och du kommer att få tillbaka moms från inköpslandet.

Utföra köpet

Ett bra tips att ha i bakhuvudet är att förhandla om bilen innan du åker. Har du väl åkt till landet och betalat flygbiljett osv ligger förhandlingsstyrkan hos säljaren.

Om bilen inte kostar särskilt mycket och du vill genomföra köpet snabbt kan det vara bra att betala med kontanter. Bäst är oftast att ta ut valutan i Sverige till en mer fördelaktig kurs än i utlandet. Annars kan du alltid göra en banköverföring, detta tar dock lite längre tid.

Kom ihåg att alltid få med dig:

  • Kvitto
  • Registreringsbevis (både del1 och del2) eller Certificate of Conformity
  • Servicebok
  • Instruktionsbok
  • Avgasundersökningsprotokoll

Hämta hem bilen

Hur man hämtar hem en importerad bil är ofta en fråga som kan vara svår att svara på. Det beror på! Valen du har är att antingen hämta bilen själv eller att låta en transportfirma transportera hem den. Självklart skall du jämföra de två alternativen noggrant.

Köra hem

Om du väljer att köra hem räknar du på vad det kostar att först ta dig till säljaren + utgifter för att ta dig hem (t.ex. bränsle, vägtullar och färja/broavgifter, försäkring, osv). Fördelen är att du själv kan kolla och känna på bilen och få en blick ifall säljaren är pålitlig.

För att du ska kunna köra hem bilen krävs det att du exportregistrerar bilen samt skaffar dig en tillfällig bilförsäkring beskrivet nedan innan du börjar köra hem. Däremot behöver du inte stanna i någon vägtull om du importerar din bil inom EU.

Transportera

För att slippa engagera sin tid för mycket i en bilimportering kan du välja att be en logistikfirma att hämta hem bilen. Detta kostar givetvis, men frågan är om det verkligen blir dyrare än at åka ned och hämta bilen själv. Om du litar på köparen och inte behöver vara på plats själv är detta ett bra sätt att spara dig själv lite tid i din importering. Annars kan det vara som att köpa grisen i säcken.

Tillfällig trafikförsäkring

För att få köra hem bilen krävs det att du har en tillfällig trafikförsäkring som svenska försäkringsbolag kan erbjuda. Då kan du köra hem den utländska bilen och även en vecka efter att du kommit hem. Skulle det ha gått längre tid får du lov att köra den närmsta väg till registreringsbesiktningen.

Exportregistrering

För att få köra hem en begagnad bil från utlandet måste den exportregistreras. De lite större bilhandlarna kan oftast hjälpa dig med detta. Om du vill göra det själv får du gå till ett fordonsregistreringskontor i distriktet där du köper bilen. Ta med dig dessa dokument:

  • Pass
  • Besiktningsprotokoll
  • Avgasundersökningsprotokoll
  • Registreringsbevis (del1 och del2)
  • Avregistreringsbevis
  • Försäkringsbevis

Ursprungskontroll

När du kommit hem med bilen skall Transportstyrelsen göra en ursprungskontroll. Man kan ansöka om ursprungskontroll på två sätt antingen digitalt eller med pappersblankett

De saker som du alltid ska skicka in till transportstyrelsen är:

  • Undertecknad bekräftelse eller ifylld ansökningsblankett
  • Kvitto, köpehandling eller bevis på att fordonet har blivit ditt
  • Registreringsbevis i original (från ursprungslandet)

Avgiften för ansökningen är 700:-. Hur lång tid det tar kan variera, ibland behövs kompletterande information skickas in och ibland har Transportstyrelsen många förfrågningar att utföra. När ursprungskontrollen är klar får du dock alltid ett brev hemskickat till dig med beslutet.

Registreringsbesiktning och identitetskontroll

Först när ursprungskontrollen är godkänd kan du beställa tid för registreringsbesiktningen hos valfritt besiktningsorgan, t.ex. bilprovningen. Du kan komma att behöva ta med dig vissa handlingar, så ett tips är att fråga de som kommer att utföra besiktningen vad som gäller för just din bil.

Det som händer är att bilen ska kontrolleras avseende teknisk specifikation, miljö och trafiksäkerhetssynpunkt. Allt för att bilen ska möta de krav för svenska förhållanden.

Efter en godkänd kontrollbesiktning blir fordonet besiktigad i vägtrafikregistret. Det tilldelas ett registreringsnummer och registreringsskylt kommer hemskickad till dig som bilägare.

Ställ på ditt fordon

Nu kan du ställa på ditt fordon innan du får lov att åka ut och köra med din importerade bil. För att kunna göra detta måste du ha en trafikförsäkring.

Du kan ställa på ditt fordon genom att:

Efter att du har ställt på ditt fordon kommer Transportstyrelsen att skicka en faktura till dig med fordonsskatten.

Här kan du räkna ut vad fordonsskatten kommer att hamna på.