-
-
-
 
-
 

Utrustning

Ägande och övrigt

Inkludera Àven

Saab – PrisjĂ€mförelse för begagnad Saab

    Om Saab

    Svenska Saab har genomgĂ„tt fler Ă€garbyten Ă€n de flesta bilmĂ€rken. Senast var Saab Ă€gt av hollĂ€ndska Spyker. De Ă€r teknologiskt innovativa och nytĂ€nkande och var bland annat det första bilmĂ€rket med att introducera turbo-motorer i serieproducerade bilar (Saab 99). De har samtidigt varit trogna mot deras designlinje och endast gradvis Ă€ndrat bilens yttre. Saab-bilar erbjuder ocksĂ„ speciella finesser som till exempel ”night panel” och ”black panel”. Dessutom har bilen det karakteristiska vĂ€xellĂ„set med nyckeln mellan framsĂ€tena.

    Bilarnas kÀnnetecken har tyvÀrr inte rÀckt till för att rÀdda Saab frÄn konkurs. Efter att företaget gick i konkurs har priset pÄ begagnade Saab-bilar sjunkit, pÄ grund av den ökade osÀkerheten om mÀrkets framtid. En begagnad Saab ligger ofta lÀgre i pris Àn konkurrenterna, utan att behöva kompromissa med extrautrusning och, som typiskt för svenska bilmÀrken, den höga sÀkerhetsnivÄn som Àr en stolthet.

    LĂ€s mer om Saab

    Alla Saab modeller

    Saab 9-3

    En begagnad Saab 9-3 Àr ett bra val om man Àr ute efter en rymlig, sÀker och komfortabel bil med ett modernt snitt.

    Även om halvkombimodellen utgick 2002 finns den fortfarande i andra modeller; fyradörrars sedan och en femdörrars kombi, Ă€ven kallad SportCombi. Saab 9-3 av nyare Ă„rsmodell finns i tvĂ„ olika modeller; Sedan och SportCombi. Sedanen finns i 2.0T och Aero trim, medan SportCombi finns med fyrhjulsdrift, Ă€ven kallad 9-3X.

    BÄda modellerna kör med en 2,0-liters turbomotor som genererar 210 hÀstkrafter, 6 vÀxlar manuell Àr standard i 2.0T, men kan ocksÄ fÄs med 5 vÀxlar automat. PÄ alla fyrhjulsdrivna begagnade 9-3 Àr automatvÀxel standard.

    NÀr man tittar pÄ en begagnad 9-3 ska man lÀgga mÀrke till att den har genomgÄtt stora förÀndringar sedan den introducerades 1998. FrÄn början fanns den i alla tre trim-nivÄer. Den vanliga Linear och den mer exklusiva Arc Line hade bÄda en 175 hÀstkrafts 2.0T-motor och nÀstan identisk styling. Vector-utgÄvan hade en mer sportig styling, en aning sÀnkt och kom med en 210 hÀstkraftsverion av samma motor.

    2006 blev Linear-versionen borttagen, medan Arc bytte namn till 2.0T och fick 210 hÀstkraftsmotorn som standard. All interiör blev omdesignad 2007.

    Saab 9-5

    I regel gÄr det 5-6 Är mellan bilmÀrken vÀljer att ge ut en ny version av en bilmodell. Det hÀnder att en bilproducent vÀntar ytterligare ett Är, men det Àr vÀldigt sÀllsynt. Saabs första generation 9-5 höll i 11 Är. BÀttre sent Àn aldrig dock, och trots att de nyare begagnade 9-5 inte riktigt Àr i samma liga som sina tyska konkurrenter, Àr den billigare, rolig att köra och har en unik charm. Det Àr kanske inte den bÀsta bilen i klassen, men ett vÀrdigt alternativ.

    Originalversionen av 9-5 levde frÄn 1999 till 2009 och genomgick Ätskilliga förÀndringar - speciellt pÄ motorfronten. Den bibehöll mycket av föregÄngarnas design, men ersatte 9000's femdörrars halvkombimodell med en mer traditionell 4-dörrars sedan. Kombi-modellen blev introducerad 2000.

    Eftersom 9-5 har en lÄng livslÀngd Àr det svÄrt att vÀrdera hur den stÄr sig jÀmfört med konkurrenterna. Det beror primÀrt pÄ hur gammal modellen man tittar pÄ Àr. Saker som extrautrustning och kvalitet pÄ interiör och motor Àr bra nÀr man jÀmför en Àldre begagnad 9-5 med en motsvarande BMW eller Audi. Oavsett Älder skulle de flesta tycka att sÀtena i en begagnad 9-5 Àr bekvÀma.

    Trots fÄ Àndringar i design sÄ gjordes en stor förÀndring av 2002 Är modell av 9-5. De tre olika modellerna (Linear, Arc och Aero) har nu sina egna specifikationer.