-
-
-
 
-
 

Utrustning

Ägande och övrigt

Saab – Prisjämförelse för begagnad Saab

    Om Saab

    Svenska Saab har genomgått fler ägarbyten än de flesta bilmärken. Senast var Saab ägt av holländska Spyker. De är teknologiskt innovativa och nytänkande och var bland annat det första bilmärket med att introducera turbo-motorer i serieproducerade bilar (Saab 99). De har samtidigt varit trogna mot deras designlinje och endast gradvis ändrat bilens yttre. Saab-bilar erbjuder också speciella finesser som till exempel ”night panel” och ”black panel”. Dessutom har bilen det karakteristiska växellåset med nyckeln mellan framsätena.

    Bilarnas kännetecken har tyvärr inte räckt till för att rädda Saab från konkurs. Efter att företaget gick i konkurs har priset på begagnade Saab-bilar sjunkit, på grund av den ökade osäkerheten om märkets framtid. En begagnad Saab ligger ofta lägre i pris än konkurrenterna, utan att behöva kompromissa med extrautrusning och, som typiskt för svenska bilmärken, den höga säkerhetsnivån som är en stolthet.

    Läs mer om Saab

    Alla Saab modeller

    Saab 9-3

    En begagnad Saab 9-3 är ett bra val om man är ute efter en rymlig, säker och komfortabel bil med ett modernt snitt.

    Även om halvkombimodellen utgick 2002 finns den fortfarande i andra modeller; fyradörrars sedan och en femdörrars kombi, även kallad SportCombi. Saab 9-3 av nyare årsmodell finns i två olika modeller; Sedan och SportCombi. Sedanen finns i 2.0T och Aero trim, medan SportCombi finns med fyrhjulsdrift, även kallad 9-3X.

    Båda modellerna kör med en 2,0-liters turbomotor som genererar 210 hästkrafter, 6 växlar manuell är standard i 2.0T, men kan också fås med 5 växlar automat. På alla fyrhjulsdrivna begagnade 9-3 är automatväxel standard.

    När man tittar på en begagnad 9-3 ska man lägga märke till att den har genomgått stora förändringar sedan den introducerades 1998. Från början fanns den i alla tre trim-nivåer. Den vanliga Linear och den mer exklusiva Arc Line hade båda en 175 hästkrafts 2.0T-motor och nästan identisk styling. Vector-utgåvan hade en mer sportig styling, en aning sänkt och kom med en 210 hästkraftsverion av samma motor.

    2006 blev Linear-versionen borttagen, medan Arc bytte namn till 2.0T och fick 210 hästkraftsmotorn som standard. All interiör blev omdesignad 2007.

    Saab 9-5

    I regel går det 5-6 år mellan bilmärken väljer att ge ut en ny version av en bilmodell. Det händer att en bilproducent väntar ytterligare ett år, men det är väldigt sällsynt. Saabs första generation 9-5 höll i 11 år. Bättre sent än aldrig dock, och trots att de nyare begagnade 9-5 inte riktigt är i samma liga som sina tyska konkurrenter, är den billigare, rolig att köra och har en unik charm. Det är kanske inte den bästa bilen i klassen, men ett värdigt alternativ.

    Originalversionen av 9-5 levde från 1999 till 2009 och genomgick åtskilliga förändringar - speciellt på motorfronten. Den bibehöll mycket av föregångarnas design, men ersatte 9000's femdörrars halvkombimodell med en mer traditionell 4-dörrars sedan. Kombi-modellen blev introducerad 2000.

    Eftersom 9-5 har en lång livslängd är det svårt att värdera hur den står sig jämfört med konkurrenterna. Det beror primärt på hur gammal modellen man tittar på är. Saker som extrautrustning och kvalitet på interiör och motor är bra när man jämför en äldre begagnad 9-5 med en motsvarande BMW eller Audi. Oavsett ålder skulle de flesta tycka att sätena i en begagnad 9-5 är bekväma.

    Trots få ändringar i design så gjordes en stor förändring av 2002 år modell av 9-5. De tre olika modellerna (Linear, Arc och Aero) har nu sina egna specifikationer.